management

Management = Organisatie

Verkoopplan opstellen

In overleg met de opdrachtgever maak ik een verkoopplan, waarin wordt vastgelegd welke verkoopresultaten het bedrijf in de komende tijd wil realiseren. Het verkoopplan wordt onderverdeeld in verkoopdoelen (‘targets’), die aangeven hoeveel omzet er per periode (jaar, kwartaal, maand), per distributeur, per klant of per verkoper gehaald moet worden. Ik controleer door middel van rapportages in hoeverre de doelstellingen gerealiseerd worden en grijp in als de resultaten van een van de verkopers of van een bepaalde klant teruglopen. D.m.v. rapportages informeer ik aan de directie.

beurs zh3

Leiding geven aan het verkoopteam

Ik stuur een team vertegenwoordigers aan, dat naar klanten toegaat en bestellingen opneemt. Ik controleer of zij hun persoonlijke verkoopdoelstellingen halen en begeleidt hen in hun persoonlijke ontwikkeling binnen het bedrijf. Ik houd het budget van de afdeling in de gaten.

Overleggen met andere afdelingen binnen het bedrijf om de verkoop te stroomlijnen

Ik ben verantwoordelijk voor een soepele samenwerking met andere afdelingen binnen het bedrijf. Ik ben bijvoorbeeld afhankelijk van de logistieke afdeling voor een tijdige levering van de producten die ik heb verkocht. En met de afdeling productie overleg ik over de hoeveelheid en de kwaliteit die moet worden geleverd. Een goede samenwerking tussen de verschillende afdelingen vergroot de professionele uitstraling van uw bedrijf en, niet te vergeten, de omzet per klant.

Markten analyseren, trends signaleren en in kaart brengen 

Ik volg samen met de afdeling marketing de marktontwikkelingen nauwgezet. Hoe ontwikkelen de behoeften van de consument zich? Hoe staat het met de vraag naar jouw producten als de belasting nieuwe regels invoert, de economie aantrekt of juist stagneert? Heeft het zin om iets met duurzaamheid en milieu te doen?

Adviseren van tussenhandelaren

Door middel van kennis van producten, diensten en trends tijdig de eventuele tussenhandelaren te adviseren moet dit leiden naar vaak hogere verkoopresultaten.